Friday, October 26, 2012

SWEDISH: THE DEITY OF CHRIST AND WHY THIS MATTERS - Kristi gudom och varför detta frågor

Genom sin barmhärtighet ensam, Daniel
För fler bra Bloggar som denna gå till: www.Mannsword.blogspot.com

Kristi gudom och varför detta frågor

Watchtower offentliggörs utropa Bör du tror på Treenigheten, Jehovas vittnen som:

·        Jesus hade en existens i himlen innan kommer till jorden... Bibeln tydligt sägs att Jesus i sin pre-human existens, var en skapade anda som, precis som änglarna var andliga varelser skapade av Gud.

De anser dock att Jesus dog för våra synder och att vi måste sätta vår tillit till honom. Mot bakgrund av detta, är hans gudom värt att kämpa över? Inte läran delar och skapar bitterhet? Visst är det nog att tro att Jesus åtminstone var en form av gudomlighet?

Förhoppningsvis utan någon bitterhet, jag vill försöka förklara varför detta är en kritisk doktrin, som djupt påverkar våra liv.

För en sak kräver Gud att vi vet, älskar och dyrkar honom som han verkligen är. Jesus hävdade att denna kunskap var nödvändigt:

·        "Jag sa ju att du skulle dö i era synder; Om du inte tror att jag är det jag påstår sig vara, kommer du verkligen dö i era synder." (John 8: 24).

Enligt Jesus var tro och frälsning en fråga om tro vad han undervisade om sig själv. Däremot tror många idag att en relation med Gud handlar inte om att anta en uppsättning läror eller läran om Gud, utan snarare upplever honom. Oprah hävdat detta just det:

·        "Gud är om en känsla av erfarenhet, inte en tro upplevelse...Ett misstag som vi människor gör är att tro att det finns bara ett sätt...Det finns många banor att det du kallar Gud...Det gick inte att vara bara ett sätt...Tror du att du inte skulle få till himlen om du aldrig hört namnet på Jesus men bodde med kärleksfullt hjärta...?...Guds omsorg om hjärtat eller om du ringer hans Son "Jesus?" " http://www.YouTube.com/watch?v=pwGLNbiw1gk

Enligt Oprah handlar en relation med Gud om både erfarenhet och kvalitet i vårt hjärta. Men vi alla inte hjärtat-testet (Rom. 3: 10-18, 23). Det är därför frälsning måste vara av nåd och inte av vår förtjänst.

Förstå Gud är inte valfri. Gud hade varit arg på jobbet tre vänner eftersom de inte gick att förstå och tala med rätta om honom:

·        Efter Herren hade sagt dessa saker till jobb, säger han till Eliphaz i Temanite, "Jag är ARG du och dina två vänner, eftersom du inte har talat med mig vad som är rätt, som min tjänare Job har. (Jobbet 42:7)

Jesus bekräftar det faktum att vi har strategi Gud med en korrekt förståelse. Han kontrasterade en verklig förståelse med förståelsen av samariterna:

·        "Du samariterna tillber vad ni inte vet; Vi tillber vad vi vet, för frälsning är från den [läran om den] judar. Ännu en gång kommer och har nu kommit när de sanna dyrkare kommer att tillbe Fadern i Ande och sanning, för de är typ av absiden far söker. Gud är Ande, och hans dyrkare måste tillbe i Ande och sanning." (John 4: 22-24)

Varför är Gud så enträget om att dyrkas enligt sanningen om vem han är? Kanske kan vi bäst förstå detta om vi granskar vår egen relationer. Vi tenderar att värdera dessa vänner som uppskattar oss efter som vi verkligen är, människor som kanske uppskattar oss men av fel skäl.

En exakt kunskap om Gud är så värdefullt att det är en sak vi kan skryta om (Jer. 9: 23-24). För det första, att veta att när vi erkänna att han förlåter våra synder så frigöra. Det endears oss också till honom.

Men endears att känna av Kristi gudom också oss till vår treenig gud. Skriften avslöjar att korset var en monumental demonstration av Guds kärlek till oss (Romarbrevet 5: 8-10). Jag hade upplevt decennier av strängaste depression och panikattacker, även i mitt kristna liv. Det ansåg ofta att Gud var en kosmisk sadist, äta popcorn som han förtjust i freak-show nedan.

Även om jag velat tro inget annat, får mina känslor ingen annan tolkning. En natt när jag promenerade med huvudet mot marken, ropar mina ögon, jag plötsligt insåg att detta inte var en freak-show, och att Kristus led på korset för mig och även utsatts för mig nu (Heb. 4: 15).

Men hur kunde korset visa Guds kärlek för mig? Gud kunde skapas 50 000 Frälsare i en sekund, helt utan kostnad för sig själv. Om Jesus är Gud och inte en skapad varelse, var det dock en helt annan sak. Gud verkligen älskade mig så mycket att Han själv dog för mig! Han skicka inte enbart skapade att ta min plats.

Jehovas vittnen är inte de enda grupperna som döljer sanningen i Kristi Triunity och hans kärlek till oss. Modalists gör samma sak men på olika sätt. United Pentecostal Church hävdar till exempel att Jesus var inte mer än ett utseende av gudom, en manifestation – rök och speglar. Följaktligen dö inte Gud för oss, utan snarare ett utseende av Gud "dog" – knappast en token av Guds kärlek.

Jag fortsätter att hitta bevis för denna atomic explosion av självuppoffring som har förändrats här i världen. Jesus talade ofta om sin kommande ögonblick av härlighet. Hur kan någon föreställa sig att detta ögonblick skulle medföra sin tid av smärta och förnedring?

·        Jesus svarade: "tiden har kommit för Människosonen till skall förhärligas. Jag berätta sanningen, om inte en kärna av vete faller till marken och dör, det återstår bara ett enda frö. Men om det dör, den producerar många frön. (John 12: 23-24, 7: 39, 13: 31)

Vad älskar! Han längtade så desperat att visa oss sin härlighet, och vi trodde att detta hade uppfyllts på montering av transfigurationen. Men han pekar på något ännu mer härliga - sin tortyr och sin död, spett och nakna förnedringen – de största token för sin kärlek.

Det var också ett exempel för oss om vad våra egna självuppoffring bör se ut. (Herre, hjälp oss!) Paul har gjort gällande att om Jesus, Gud själv hade ödmjukade sig att dö på korset, så bör vi göra detsamma för andra (fil. 2: 3-8).

Emellertid, om Jesus inte är Gud, men snarare en skapade, icke-ovärderliga som som skapades för själva syftet med döende detta misslyckas både visa Guds kärlek och ära. Även inte att imponera på oss i uppoffrande levande.

Dessutom inte död bara skapade att ödmjuka oss genom att visa oss djupt in i våra synder. De var i själva verket så tungt vägande att blod från djur som inte kunde börja att försona för dem:

·        Eftersom det är omöjligt för blod från tjurar och getter att ta bort synder. Därför, när Kristus kom till världen, sade han: "offer och erbjuder du inte önskar, men en kropp du förberett för mig; med brännoffren och synd erbjudanden var du inte nöjd. Då jag sade, "här är jag--det är skrivet om mig i rulla--jag har kommit till göra din vilja, O Gud." "(Hebreerbrevet 10: 4-7 citera Psalm 40)

Om våra synder skulle ha varit försonade för på ett mindre kostsamt sätt, skulle vår Frälsares ha gjort det på så sätt. Men skulle inget ont om Frälsaren död räcka! Detta humbles oss mer djupt än skulle korsfästelsen av en skapad varelse.

Det ger oss också stort förtroende. Det visar oss att om Gud älskade oss så mycket medan vi var fortfarande hans fiender, hur mycket mer kommer han hålla och skydda oss nu att han redan har betalat priset och har konverteras oss till ett band av vänner och troende (Romarbrevet 5: 8-10).

Även utanför detta kommunicerar över Kristus vår Gud att vi är rika utöver beräkning. Paulus hävdar att om vi har Kristus, vi har allt. Varför? Eftersom Kristus är allt – alla gudom (kol. 2: 9-10). Innan detta liv-ändra påstående, som Paul gudom Kristus – "bilden av en osynlig Gud... av honom allt skapades... och Håll ihop... alla [Guds] fullkomlighet bor i honom" (kol. 1: 13-21). Därför vi verkligen har allt, med försäkran om att vi är gemensamma arvtagare med Kristus (Rom. 8: 17).

Eftersom dessa överträffar rikedomar, bör vi aldrig vara frestad att tro att vi saknar något. Vi måste få veta att vi är säkra och älskade som vi vågar fram varje morgon i discouragements av detta liv. Det faktum att Gud själv dog för oss medan vi ännu var syndare kan ge oss denna försäkran, särskilt som vi dricker djupt från sanningen i våra egna unworthiness.


No comments:

Post a Comment