Sunday, October 21, 2012

SWEDEN (SWEDISH): HARVEST DAY - SKÖRDEN DAG

SKÖRDEN DAG

LÄS:
Galaterbrevet 6: 1-10

vad en man sår, att han
kommer också skörda. -Galaterbrevet 6: 7

En höst eftermiddag körde förbi ett fält där en jordbrukare hade parkerat några massiva maskiner av sidan av vägen. Ett tecken på gula varning Läs: "Skörden pågår."Så jag studsade över på fältet, jag visste direkt hade vad jordbrukaren planteras flera månader sedan-små kärnor på majs. Jag visste detta eftersom han förberedde sig att driva sin skörd utrustning genom tunnland av mogna cornstalks.

Samtidigt som det kan tyckas självklart att plantering majs leder till skörden säden, förneka vi ibland sambandet mellan sådd och skördar i vårt andliga liv. Aposteln Paulus skrev "inte bli lurad...; för vad en man suggor, att han också kommer att skörda" (Galaterbrevet 6: 7). Lever att tillfredsställa vårt kött ger skador i form av vad är inte vår, self-centeredness och även missbruk (5: 19-21). Promenader med anda ger fred, vänlighet och självbehärskning (5: 22-23). Genom Guds nåd, vi kan välja att "beså andan" och skörda evigt liv (6: 8).

Anta att Jesus förklarade dagens "skörd dag" i våra liv, och han bad oss att samla upp avkastningen av våra vardagliga val under det senaste året. Vad skulle vi ha att visa honom? - Jennifer Benson Schuldt

Saker i världen ofta dra i mitt hjärta,
Men, Herre, hjälp mig se slutet från början;
Öppna mina ögon för vart mitt liv är på väg,
Vad jag kommer att skörda från alla jag har sådd.- K. DeHaan
*********************************************
De frön vi beså dag bestämma
vilken sorts frukt som vi ska skörda morgon.

INSIKT
I den här skriften passagen är vi visat hur korrigera andra måste åtföljas av ödmjukhet och navelskådande. Vi skall akta tänker alltför mycket av oss-it är källor för att tro vi inte kan hamna i en liknande synd. Vi skall göra en moralisk inventering av våra egna andliga tillstånd och produktivitet. Därvid är personlig tillfredsställelse acceptabelt så länge vi vet som har gett oss möjlighet att utföra. Samvetsgrann uppfyllelsen av vårt personliga ansvar bör dessutom ske. Grace och disciplin bör karakterisera våra arbetsrelationer med andra-vi bör bära varandras bördor.

Ha en välsignad dag och en vecka framåt.
Gud vår Skapare kärlek alltid
Enighet & fred

No comments:

Post a Comment