Friday, October 19, 2012

NORWEGIAN (BOKMAL): UNUSED GEARS - UBRUKTE GEARS

UBRUKTE GEARS

LES:
Titus 3: 1-8

Være klar for hver
godt arbeid. -Titus 3: 1

Min første sykkel hadde en gear. Om jeg skulle fort eller sakte, oppover eller nedover, at utstyr gjorde alt. Min neste sykkel hadde tre gears: én for nivå overflater, en for går oppoverbakke, og en for å gå nedover. Min tredje sykkel hadde ti tannhjul, tillater meg et enda bredere spekter av valgmuligheter. Selv om min forrige sykkel hadde flere tannhjul å velge mellom, bruke jeg ikke alle av dem hver gang jeg red. Noen var best egnet for å starte og klatring, andre var reservert for å få fart, og andre var best for en bedagelig tempo. Men ting om gears er dette: selv om jeg ikke bruker alle av dem på tiden, gjorde det ikke at jeg ville aldri nød seg.

Det samme kan være tilfelle i forhold til våre åndelige gaver og evner. I løpet av timene når jeg føler jeg ikke er vant til å gjøre visse ting som jeg en gang gjorde, i stedet for følelsen ubrukelig og verdsatt takker jeg Gud for den "gear" jeg er for tiden kunne bruke. Bare fordi en ferdighet ikke er nødvendig betyr høyre nå det aldri vil bli.

Våre åndelige gaver er nødvendig på forskjellige måter til forskjellige tider. Behov og omstendigheter endring i uforutsette og uforutsigbare måter. Apostelen Paulus minnet Titus, "Være klar for all god gjerning" (Titus 3: 1). Det kan være sant for oss også. -Julie Ackerman Link

Himmelske Fader, jeg trenger å huske at
hva jeg gjøre er opp til deg, men hvordan gjør jeg det er opp
til meg. Om jeg er opptatt eller fortsatt, kan jeg være
fredelige, mild, ydmyke, slag, og kjærlig.
****************************************
Holde dine verktøy klar-Gud vil finne arbeidet for deg.

INNSIKT
Titus tjente på Kreta. De fordums innbyggerne av øya ble anerkjent som notorisk utålmodig og krakilsk med noen i myndighet. Den greske historikeren Polybius sa at kreterne var ofte involvert i "opprør, mord og kriger." Apostelen Paulus må ha vært klar over de opprørske kulturen som tjente den unge pastoren, og så han formante Titus: "Minne dem om å bli gjenstand for linjalene og myndigheter, å adlyde, å være klar for all god gjerning, underordne ingen, for å være fredelige, milde, og vise all ydmykhet til alle menn" (vv.1-2). Denne samme formaning gjelder for oss i dag.

Ha en velsignet dag- og helg.
Gud vår skaper kjærlighet alltid
Enhet og fred

No comments:

Post a Comment