Tuesday, September 24, 2013

SWEDISH (SWEDEN): Stanna ren

Dagens löfte: lögner kommer att utsättas

Stanna ren

"Hur kan en ung person stanna ren? Genom lyda ditt ord och följa dess regler. Jag har försökt mitt bästa för att hitta dig — Låt mig vandra från dina kommandon. Jag har gömt ditt ord i mitt hjärta, att jag inte kanske synd mot dig."
Psalm 119:9-11 NLT

Stapla på
I fotboll kallas det "stapla på": du är redan ned när plötsligt du få pummeled igen av din motståndare. I verkliga livet är det kallas andlig krigföring, och det ofta är dold. Du lider genom en hård tid när fienden kommer plötsligt på dig med vad som faktiskt ser ut som lättnad.

Ah, hur sårbara vi är i sådana stunder! Efter allt jag har haft att uthärda nyligen, jag tycker jag förtjänar en liten paus! Hur lätt det är att rationalisera! Skulle det verkligen vara så fel för mig att ___? Varför inte?

Naturligtvis, är detta typ av frestelsen. På främre ser synd "himmelska." På baksidan, det är alltid helvetiskt och gör dåliga situationer värre.

Vårt enda hopp är att leva ut det löfte som Guds ord kan hålla oss från synden. Genom att fylla våra hjärtan och sinnen med sanningen i Guds ord, kan vi känna igen fiendens lögner. Det är hur vi stanna ren i hårt, frestande tider (se Matteus 4:1-11). Det är hur vi undvika Satans vilseledande försök att träffa oss igen när vi är nere.

Bedjande Guds löfte:
Gud, när jag gömmer ditt ord i mitt hjärta, jag kan hålla från synda! Ge mig vishet att söka du och att dölja ditt ord i mitt hjärta. Jag behöver omdöme att tillämpa din sanning på vardagliga situationer, speciellt när jag går igenom svåra tider.

från Be Guds löften i tuffa tider av Len Wood (Tyndale) pp 170-71

Innehållet kommer från Bibeln, ny lever översättning och andra publikationer av Tyndale publicerande hus


No comments:

Post a Comment