Tuesday, September 24, 2013

MALAY (MALAYSIA): Kekal tulen

Hari ini janji: pembohongan akan didedahkan

Kekal tulen

"Bagaimana boleh seorang yang muda tinggal tulen? Dengan mematuhi perkataan dan mengikuti peraturannya. Saya cuba terbaik untuk mencari anda-Jangan biarkan saya bersiar-siar dari perintah anda. Saya telah tersembunyi kata anda dalam hati saya, bahawa saya tidak mungkin berbalik kepada anda."
Mazmur 119:9-11 NLT

Cerucuk
Dalam permainan bola sepak ia dipanggil "cerucuk": anda sudah ke bawah apabila tiba-tiba anda mendapat pummeled lagi oleh lawan. Dalam kehidupan sebenar ia dipanggil peperangan rohani, dan ia sering menyamar. Anda mengalami melalui masa yang sukar apabila tiba-tiba musuh datang pada anda dengan apa sebenarnya kelihatan seperti pelepasan.

Ah, betapa rapuhnya kita berada di saat-saat tersebut! Lagipun aku sudah menahan akhir-akhir ini, saya rasa saya layak berehat sedikit! Bagaimana mudah ianya untuk merasionalkan! Ia akan benar-benar akan jadi salah bagi saya untuk ___? Kenapa tidak?

Sudah tentu, ini adalah jenis godaan. Pada hujung yang depan, dosa kelihatan "syurga." Di sebelah belakang, ia adalah sentiasa neraka dan menjadikan situasi buruk buruk.

Harapan kami hanya berada dalam hidup keluar janji yang Firman Allah boleh menjaga kita daripada dosa. Dengan mengisi hati dan fikiran kami dengan kebenaran Firman Allah, kita akan dapat mengenali musuh pembohongan. Itulah bagaimana kami kekal tulen dalam masa sukar, menggoda (lihat Matthew 4:1-11). Ia adalah bagaimana kita mengelakkan cubaan menipu syaitan memukul kami sekali lagi apabila kita ke bawah.

Berdoa janji Allah:
Allah, bila saya menyembunyikan kata anda dalam hati saya, saya boleh terus dari berdosa! Berilah aku kebijaksanaan untuk mendapatkan anda dan untuk menyembunyikan perkataan anda di dalam hati saya. Saya perlukan kecerdikan memohon kebenaran anda kepada situasi seharian, terutama apabila saya akan melalui masa sukar.

dari Berdoa Allah janji-janji dalam masa yang sukar oleh kayu Len (Tyndale) pp 170-71

Kandungan berasal dari Kitab Suci, terjemahan hidup baru dan lain-lain penerbitan rumah penerbitan Tyndale


No comments:

Post a Comment