Saturday, June 8, 2013

SWEDISH: DÄR KOM JAG IFRÅN?


DÄR KOM JAG IFRÅN?

LÄS:
Apg 17:22-31

[Gud] har gjort från en blod
varje nation för män att bo
alla i ansiktet av jorden. -Apg 17:26

Min 7-åriga African American vän Tobias frågade mig en tankeväckande fråga häromdagen: "Sedan Adam och Eva var vit, när svarta människor kom från?" När jag sa att vi inte vet vad "färg" de var och frågade honom varför han trodde att de var vita, sa han det är vad han alltid såg i Bibeln-berättelse böcker vid kyrkan och i biblioteket. Mitt hjärta sjönk. Jag undrade om det kanske att han tror att han var underlägsen eller möjligen inte ens skapat av Herren.

Alla människor har sina rötter i Guds skapare, och därför är alla lika. Det är vad aposteln Paulus berättade atenarna: "[Gud] har gjort från ett blod varje nation för män att bo på alla jordens ansikte" (Apg 17:26). Vi är alla "från en blod." Darrell Bock, i sin kommentar om Apostlagärningarna, säger, "Detta påstående skulle vara svårt för atenarna, som berömde sig i att vara en överlägsen människor, kräver andra barbarer." Men eftersom vi alla härstammar från våra första föräldrar, Adam och Eva, någon ras eller etnisk tillhörighet är bättre eller sämre än en annan.

Vi står i vördnad av vår skapare, som gjorde oss och ger till alla "liv, andas och alla saker" (v.25). Lika i Guds ögon, vi tillsammans prisa och ära honom.- Anne Cetaas

Varje liv har skapats-
Guds hantverk visas.
När vi värnar hans skapelse,
Vi värdesätter vad han gjorde. -Sper
*******************************************
Gud älskar oss som om det fanns bara en av oss.

INSIKT
Alla människor är religiösa. Folket i Aten var så religiösa att de gjort en idol till "okänd Gud." Detta visar vad Paulus säger i vers 26-27, att Gud har gjort mänskligheten på jorden "så att de bör söka Herren."

Ha en välsignad dag.
Gud vår skapare kärlek alltid
Enighet och fred


No comments:

Post a Comment