Saturday, June 8, 2013

DUTCH: WAAR KWAM IK VANDAAN?


WAAR KWAM IK VANDAAN?

LEZEN:
Handelingen 17:22-31

[God] heeft gemaakt uit een bloed
elk land van mannen ingaan op
het gezicht van de aarde. -Handelingen 17:26

Mijn 7-jarige African American vriend Tobias vroeg me een gedachte-veroorzakend vraag de andere dag: "Omdat Adam en Eva wit waren, waar zijn zwarte mensen gekomen?" Toen ik hem vertelde dat we niet weten wat "kleur" ze waren en vroeg hem waarom hij dacht ze waren wit dat, hij zei dat is wat hij altijd zag in de boeken van de Bijbel-verhaal in de kerk en in de bibliotheek. Mijn hart zonk. Ik vroeg me af als dat zou maken hem denken dat hij inferieur of eventueel niet zelfs gecreëerd door de heer.

Alle mensen hebben hun wortels in de Schepper God, en daarom zijn allen gelijk. Dat is wat de apostel Paulus verteld de Atheners: "[God] heeft gemaakt uit een bloed elke natie van mannen te wonen op het gezicht van de aarde" (Handelingen 17:26). We zijn allemaal "uit een bloed." Darrell Bock, in zijn commentaar op het boek handelingen, zegt, "Deze bevestiging zou moeilijk voor de Atheners, die zich in een superieure mensen bellen anderen barbaren prided." Echter, omdat we allemaal van onze eerste ouders, Adam en Eva afstammen, geen RAS of etnische afstamming is superieur of inferieur aan andere.

Wij staan in ontzag van onze Schepper, die ons gemaakt en geeft op alle "leven, adem en alle dingen" (v.25). Gelijk in de ogen van God, wij samen loven en hem eren.- Anne Cetaas

Ieder leven heeft gemaakt-
Gods handwerk weergegeven;
Wanneer we zijn schepping, koesteren
Wij waarderen wat hij gemaakt. -Sper
*******************************************
God houdt van ieder van ons alsof er slechts een van ons waren.

INZICHT
Alle mensen zijn religieuze. De mensen van Athene waren zo religieuze dat ze een idool gemaakt naar de "onbekende god." Dit toont aan wat Paulus zegt in verzen 26-27, dat God de mensheid op aarde heeft gemaakt "zodat zij moeten proberen de heer."

Heb een gezegende dag.
God onze Schepper liefde altijd
Eenheid en vrede


No comments:

Post a Comment