Saturday, June 8, 2013

MALALY: DI MANA SAYA DATANG DARI?


DI MANA SAYA DATANG DARI?

MEMBACA:
Akta 17:22-31

[Allah] telah dibuat dari satu darah
tiap-tiap umat lelaki bagimu
Semua di muka bumi. -Bertindak 17:26

Saya berusia 7 tahun Afrika Amerika rakan Tobias bertanya saya soalan pemikiran-memprovokasi haritu: "Sejak Adam dan hawa adalah putih, pula orang kulit hitam dari mana datang?" Apabila saya memberitahu beliau yang kita tidak tahu apa "warna" mereka dan bertanya kepadanya mengapa beliau berfikir mereka telah putih, beliau mengatakan bahawa apa yang beliau selalu lihat dalam buku cerita Bible di Gereja dan di Perpustakaan. Hati saya tenggelam. Saya tertanya-tanya jika yang mungkin membuat dia berfikir dia adalah lebih rendah atau mungkin tidak bahkan dicipta oleh Tuhan.

Semua orang mempunyai akar-akar mereka Tuhan pencipta, dan oleh itu semua adalah sama. Itulah apa yang dikatakan Rasul Paulus kepada Athenians di: "[Allah] telah dibuat dari satu darah tiap-tiap umat lelaki bagimu di muka bumi" (bertindak 17:26). Kami adalah semua "dari satu darah." Darrell Bock dalam komen beliau pada buku Akta, berkata, "Ikrar ini akan sukar untuk di Athenians, yang prided diri mereka menjadi orang-orang yang unggul, memanggil orang lain orang gasar." Walau bagaimanapun, kerana kita semua keturunan dari ibu-bapa kami pertama, Adam dan hawa, tiada bangsa mahupun etnik adalah bilik superior atau lebih rendah yang lain.

Kami berdiri kagum pencipta kita, yang menjadikan kita dan memberikan kepada semua "nyawa, nafas, dan tiap-tiap sesuatu" (v.25). Sama di sisi Allah, kita bersama-sama memuji dan menghormati beliau.- Anne Cetaas

Setiap kehidupan yang telah dicipta-
Darinya Allah yang dipaparkan;
Bilakah kita menghargai ciptaannya,
Kita menghargai apa yang beliau dibuat. -Sper
*******************************************
Tuhan mengasihi setiap daripada kita seolah-olah terdapat hanya salah satu daripada kami.

WAWASAN
Semua orang akan agama. Orang-orang Athens telah jadi agama mereka dibuat seorang idola kepada "Tuhan tidak diketahui." Ini menunjukkan apa yang Paul mengatakan ayat-ayat 26-27, bahawa Allah menjadikan manusia di bumi "supaya mereka perlu mendapatkan Tuhan."

Mempunyai hari yang diberkati.
Cinta Allah pencipta kita sentiasa
Perpaduan & keamanan


No comments:

Post a Comment