Thursday, June 13, 2013

MALAY: TERUS BERHUBUNG

TERUS BERHUBUNG

MEMBACA:
Mazmur 119:33-40

Perkataan anda adalah lampu untuk
kaki saya dan cahaya kepada saya
jalan. -119:105 Mazmur

Saya bangun satu pagi dan mendapati bahawa sambungan Internet saya tidak bekerja. Saya pembekal beberapa ujian yang dijalankan dan membuat kesimpulan bahawa modem saya perlu diganti, tetapi yang paling awal mereka boleh melakukan begitu adalah pada hari berikutnya. Aku sedikit panik apabila saya berfikir tentang tanpa sambungan Internet 24 jam! Saya fikir, bagaimana aku akan hidup tanpanya?

Kemudian saya bertanya kepada diri sendiri, akan saya juga panik jika hubungan saya dengan Allah adalah tergendala selama sehari?Kita menjaga hubungan kita dengan Tuhan hidup dengan menghabiskan masa dalam Firman-Nya dan doa. Maka kita menjadi "orang kata" (James 1:22-24).

Penulis 119 Mazmur diiktiraf kepentingan sambungan kepada Allah. Beliau meminta Tuhan untuk mengajarnya patung-patung itu dan memberinya kefahaman undang-undang itu (vv.33-34). Maka beliau pun berdoa bahawa dia akan memerhati dengan berjalan kaki (v.34), segenap hati beliau di jalan Allah perintah-perintah (v.35), dan berpaling matanya daripada melihat perkara-perkara yang tidak bernilai (v.37). Dengan bertafakur pada Firman Tuhan dan kemudian menggunakan ia, Pemazmur tinggal "disambungkan" kepada Allah.

Allah telah memberikan kita kalimah-Nya sebagai lampu kaki kita dan cahaya kepada laluan kita untuk membawa kita kepada-Nya. -C.P. Hia

Mungkin fikiran Kristus, Penyelamat saya
Hidup saya dari hari ke hari,
Dengan kasih sayang dan kuasa mengawal
Semua saya lakukan dan katakan.- Wilkinson
*****************************
Untuk cas semula bateri yang rohani,
plag sumber.

WAWASAN
Bacaan hari ini mencerminkan kepentingan hati yang dihidupkan semula dan tulen. Kami diingatkan bagaimana pergantungan kepada Allah adalah jalan untuk hidup yang soleh. Gagah dan berani sekali menghadapi ancaman hidup tercapai dengan mengambil perlindungan di Tuhan sendiri. Orang mukmin harus jaga terhadap satu sesat yang selalu menarik kita dari Tuhan. Dunia dengan allures yang banyak juga menawarkan kami untuk memilih terhadap Allah. Hanya melalui doa boleh kami bertukar mementingkan diri kami bebas untuk kerja dalam Pemurah Allah. Semangat beliau boleh menggunakan perkataan diilhamkan untuk memberikan kepada kita apa yang kita perlu patuhi. Kehidupan Kristian bukanlah satu rohani kemewahan tetapi salah satu daripada cabaran-cabaran dalaman dan luaran. Setiap masalah, Walau bagaimanapun, boleh dihadapi melalui pemberian Tuhan.

Mempunyai hari yang diberkati.
Cinta Allah pencipta kita sentiasa
Perpaduan & keamanan

No comments:

Post a Comment