Saturday, June 8, 2013

DANISH: HVOR KOM JEG FRA?


HVOR KOM JEG FRA?

LÆS:
ApG 17:22-31

[Gud] har lavet af en blod
hver nation af mænd til at dvæle ved
alle ansigt af jorden. -Apostlenes Gerninger 17:26

Min 7-årige afroamerikanske ven Tobias spurgte mig en tankevækkende spørgsmål anden dag: "Da Adam og Eva var hvide, hvor sorte mennesker kom fra?" Da jeg fortalte ham, vi ved ikke, hvad "farve" de og spurgte ham, hvorfor han troede, de var hvide, sagde han, det er hvad han altid så i Bibelen-historie bøger ved kirke og i biblioteket. Mit hjerte sank. Jeg spekulerede på, hvis det kan gøre ham synes han var ringere eller muligvis ikke selv skabt af Herren.

Alle mennesker har deres rødder i den skabende Gud, og derfor alle er lige. Det er, hvad Apostelen Paulus fortalte athenerne: "[Gud] har lavet af en blod hver nation af mænd til at dvæle ved alle jordens ansigt" (Apostlenes Gerninger 17:26). Vi er alle "fra en blod." Darrell Bock, i sin kommentar om Apostlenes gerninger, siger, "Denne bekræftelse ville være svært for athenerne, der brystede sig at være en overlegen mennesker, kræver andre barbarer." Fordi vi alle nedstammer fra vore første forældre, Adam og Eva, ingen race eller etnisk oprindelse er imidlertid bedre eller ringere til en anden.

Vi står i ærefrygt af vores skaberen, der gjorde os og giver til alle "liv, ånde, og alle ting" (v.25). Ens i Guds syn, vi sammen ros og ære ham.- Anne Cetaas

Hvert liv er oprettet-
Guds værk vises;
Når vi værner om sin skabning,
Vi sætter pris på hvad han er lavet. -Sper
*******************************************
Gud elsker hver af os, som om der var kun én af os.

INDSIGT
Alle mennesker er religiøse. Indbyggerne i Athen var så religiøse, at de gjorde en idol "ukendt Gud." Det viser, hvad Paulus siger i vers 26-27, at Gud har gjort menneskeheden på jorden "så de bør søge Herren."

Ha en velsignet dag.
Gud vores skaber kærlighed altid
Enhedslisten & fred


No comments:

Post a Comment