Friday, February 15, 2013

SWEDISH: CRYING OUT TO GOD - ROPAR TILL GUD

ROPAR TILL GUD

LÄS:
Psalm 142

Genom bön och bön...
Låt dina önskemål göras
kända till Gud. -Filipperbrevet 4:6

Efter alla dessa år förstår jag fortfarande inte bön. Det är något av ett mysterium för mig. Men en sak vet jag: när vi är i desperat behov, bön fjädrar naturligt från våra läppar och den djupaste nivån i våra hjärtan.

När vi är skrämda av vår intelligens, när vi är sköt utanför våra gränser, när vi är drog ur våra komfortzoner, när vårt välbefinnande är ifrågasatt och i fara, tillgripa vi reflexmässigt och ofrivilligt bön. "Hjälp, herre!"är vårt naturliga rop.

Författaren Eugene Peterson skrev: "språket av bön är smidda i degeln av problem. När vi inte kan hjälpa oss själva och kalla på hjälp, när vi inte gillar där vi är och vill, när vi inte gillar vem vi är och vill ha en förändring, vi använder primal language och detta språk blir roten språk bön."

Bön börjar i trubbel, och det fortsätter eftersom vi alltid i trubbel på någon nivå. Det krävs inga särskilda förberedelser, inga exakta ordförråd, ingen lämplig position. Det fjädrar från oss inför nödvändigheten och, blir vårt vanliga svar på varje fråga - bra och dåliga-vi står inför i detta liv (Filipperbrevet 4:6). Vilket privilegium det är att bära allt till Gud i bön! - David Roper

Vilken vän vi har i Jesus,
Alla våra synder och sorger att bära!
Vad ett privilegium att bära
Allt till Gud i bön.- Scriven
********************************
Guds hjälp är bara en bön bort.

INSIKT
Upphöjd av denna psalm säger, "En bön när [David] var i grottan." Troligen psalmen bestod i åtanke för David när han var på flykt fruktansvärda mordiska raseri av kung Saul (1 Samuelsboken 22:1-2). Denna kris erfarenhet orsakade David ropa till Gud. Men problem är inte unika för David. Hans psalmer tala med en ny röst till varje efterföljande generation. Liv, har även för den lydiga troende, dess tider av problem och oro. Denna psalm visar att Gud hör våra böner av klagomål och framställningar och beröm.

Ha en välsignad dag och helg.
Gud vår skapare kärlek alltid
Enighet och fred

No comments:

Post a Comment