Monday, January 28, 2013

SWEDISH: THE GOOD OLD DAYS

THE GOOD OLD DAYS

LÄS:
Psalm 143:1-6

Jag minns dagar
gamla. -Psalm 143:5

Ibland våra sinnen kör tillbaka genom åren och längtar för att bättre tid och rum-den
"good old days."


Men för vissa tidigare bär bara bittra minnen. Djup i natt, de fundera över sina egna misslyckanden, disillusionments och fantasier, och Tänk på livets grymma hand har behandlat dem.

Det är bättre att komma ihåg förflutna som David gjorde, genom överväger det goda som Gud har gjort, till "meditera på alla [hans] verk,... muse arbete [hans] händer" (Psalm 143:5). Som vi kallar tänker lovingkindness Herren, kan vi se hans välsignelser genom åren. Dessa är de minnen som främjar det högsta goda. De framkalla en djup längtan efter mer av Gud och mer av hans anbud vård. De omvandla tidigare till en plats för kunskap och gemenskap med vår Herre.

Jag hörde en historia om en äldre kvinna som skulle sitta i tystnad i timmar i sin gungstol, händer som viks i hennes knä, ögon blickar ut i långt avstånd. En dag hennes dotter frågade, "Mamma, vad tycker du om när du sitter där så tyst?"Mamman svarade tyst med en twinkle i sitt öga, "Det är bara mellan Jesus och mig."

Jag ber att våra minnen och meditationer skulle rita oss i hans närvaro. -David Roper

Jag har lovat min närvaro
Med dig gå överallt du;
Jag kommer aldrig, aldrig lämna dig
Som du reser här nedan.- Rose
******************************
Kamratskap med Kristus är hemligheten
av lycka nu och för evigt.

INSIKT
Detta är en av sju penitential Psaltaren (Psalm 6, 32, 38, 51, 102, 130, 143) där författaren uttrycker sin djupa sorg över synden. Dessa Psaltaren är avsedda att hjälpa dyrkare som ser sig själva som forgiven människor vars enda rätt att ange Guds närvaro är genom sin nåd. I denna psalm, David-eftersträvas hänsynslöst av en fiende och i stor fara (vv.3-4)-cried ut till Herren för nåd och befrielse (vv.1-2, 11-12), inte bygger på hans egna meriter (v.2) utan på Guds trofasthet och rättfärdighet (vv.1, 11). Djupt kännedom om sin egen syndiga, David erkände att han inte var kvalificerad att stå i Guds närvaro, "för i [hans} sikte ingen lever är rättfärdig" (v.2).

Ha en välsignad dag och en vecka framåt.
Gud vår Skapare kärlek alltid
Enighet & fred


No comments:

Post a Comment