Monday, January 28, 2013

DUTCH: THE GOOD OLD DAYS - DE GOEDE OUDE DAGEN

DE GOEDE OUDE DAGEN

LEZEN:
Psalm 143:1-6

Ik herinner me de dagen
van oude. -Psalm 143:5

Soms onze geest punt terug door de jaren heen en yearn voor die betere tijd en plaats-de
"goede oude tijd."


Maar voor sommige, herbergt het verleden alleen bittere herinneringen. Diep in de nacht, ze nadenken over hun eigen fouten, disillusionments en fantasieën, en denk aan de wrede hand leven hen heeft behandeld.

Het is beter om het verleden herinneren zoals David deed door overweegt het goede dat God heeft gedaan, tot "mediteren over al [zijn] werken;... muse op het werk van [zijn] handen" (Psalm 143:5). Als wij denken aan de goedertierenheid des Heren noemen, kunnen we zien zijn zegeningen door de jaren heen. Dit zijn de herinneringen die het hoogste goed bevorderen. Zij roepen een diep verlangen naar meer van God en meer van zijn tedere zorg. Ze zetten het verleden in een plaats van vertrouwdheid en Gemeenschap met onze heer.

Ik hoorde een verhaal over een oudere vrouw die in stilte urenlang in haar schommelstoel handen gevouwen in haar schoot ogen staren zitten zou uit in de verte. Op een dag haar dochter vroeg, "Moeder, wat u denken over wanneer je er dus rustig zit?"Haar moeder antwoordde zachtjes met een twinkeling in haar ogen, "Dat is alleen tussen Jezus en me."

Ik bid dat onze herinneringen en meditaties ons in zijn aanwezigheid trekken zou. -David Roper

Ik heb beloofd u mijn aanwezigheid
Met u gaan overal waar u;
Ik zal nooit, je nooit verlaten
Als u reist hier onder.- Rose
******************************
Gemeenschap met Christus is het geheim
van geluk nu en voor eeuwig.

INZICHT
Dit is een van zeven totstandkoming Psalmen (Psalm 6, 32, 38, 51, 102, 130, 143) waar de auteur spreekt diep bedroefd over zonde. Deze Psalmen zijn bedoeld om te helpen aanbidders zien zichzelf als vergeven mensen wier enige rechts om Gods aanwezigheid door zijn genade is. In deze psalm, David nagestreefd meedogenloos door een vijand en in groot gevaar (vv.3-4)-riep uit naar de heer voor genade en verlossing (vv.1-2, 11-12), niet gebaseerd op zijn eigen verdienste (vol. 2) maar op Gods trouw en gerechtigheid (vv.1, 11). Diep bewust van zijn eigen zondigheid, David erkend dat hij was niet gekwalificeerd om te staan in Gods aanwezigheid, "voor in [zijn} gezicht niemand woont is rechtvaardig" (vol. 2).

Heb een gezegende dag en week vooruit.
God onze Schepper liefde altijd
Eenheid en vrede


No comments:

Post a Comment