Tuesday, April 30, 2013

SWEDISH: FANTASTISKA ERBJUDANDEN

FANTASTISKA ERBJUDANDEN

LÄS:
1 Peters 1:3-9

[Guds] överflödande nåd har
enfödde oss igen till en levande
hoppas genom uppståndelsen
Jesus. -1 Peter 1:3

Jag är förvånad över de otroliga erbjudanden som översvämningar min e-postlåda varje dag. Nyligen har jag lagt upp erbjudanden om gratis pengar som kom till mig i en vecka och min "ta" uppgick till 26 miljoner dollar. Men var och en av dessa erbjudanden var ett bedrägeri. Var och en-från $1 miljon pris till en $7 miljoner erbjudande-var inget annat än en lögn som skickas av skrupelfria människor att pressa pengar från mig.

Vi är alla utsatta för fantastiska erbjudanden till bedrägerier som i verkligheten pay off med inget annat än problem. Vi erbjuds falska förhoppningar som slutar i streckad drömmar.

Det finns ett erbjudande, men det är äkta, men fantastiska bortom tron. Det är det erbjudande som Gud gör till oss-frälsning genom tron på Jesus färdiga arbete på korset: "Tro på Herren Jesus Kristus, och du skall bli räddad" (Apg 16:31). Det är ett erbjudande som kostade honom kraftigt- och vi får fördelarna. Boka av romarna berättar, "Han levererades över till död för våra synder och höjdes till liv för vår motivering" (4:25 NIV).

Genom att säga ja till frälsning, kan vi hoppas (Titus 1:2), fred (Romarbrevet 5:1), förlåtelse (Efesierbrevet 1:7), makalös rikedom (2:7), och inlösen (4:30). Detta är den verkliga affären. Jesu död och uppståndelse garanterar det. - Dave Branon

Fantastisk kärlek! Hur kan det vara
Som du, min Gud, skulle dö för mig?
Fantastisk kärlek! Hur kan det vara
Att du, min Gud, skulle dö för mig?- Wesley
*****************************************
Vår frälsning var oändligt mycket kostsamt att Gud,
men det är helt gratis för oss.

INSIKT
Peter skrev att uppmuntra troende i mindre Asien (dagens Turkiet) som var förföljs därför att de var kristna. Sådana bekymmer är att vänta (1 Petrusbrevet 4:12), och de bevisa verkligheten och kvalitet av tro (1:7). Troende kan "kraftigt glädjas" (v.6) i förmånen att följa Jesu exempel (2:21), deltar inte bara i Kristi lidanden utan även i hans ära (1:7, 4:13). På grund av dess fokus på oförtjänt lidande och otvetydiga inlämning till Guds suveränitet kallas 1 Peter ibland "jobb i nya testamentet."

Ha en välsignad dag och vecka framåt.
Gud vår skapare kärlek alltid.
Enighet och fred

No comments:

Post a Comment