Tuesday, August 6, 2013

SWEDISH: DÖDLÄGET

DÖDLÄGET

LÄS:
1 John 4:1-6

Han som är i dig är större
än den som finns i världen.
-1 Johannes 4:4

När en lokal bokhandel ordnas om dess hyllor, märkte jag en ökning av antalet titlar om trolldom och häxkonst. I själva verket hade avsnittet religionen blivit en virtuell "dödläge" mellan ljus och mörker. Kristna titlar flankerad ena sidan av gången, medan ungefär samma antal ockulta böcker fodrade den andra sidan.

Ibland kan vi tänka på Gud och Satan på samma sätt som jag tänkte på böcker i den bokhandeln. Vi ser dem som motsatta men lika krafter med samma obegränsad makt. Men Gud är Gud och Satan är inte. Gud är starkare än någon kraft av mörker. Han gör vad han behagar (Psalm 135:6), medan Satans makt är begränsad till vad Gud tillåter. När Satan tänkt att oturen skulle göra jobbet förbanna Gud, Gud sa till Satan, "se, allt [jobb] har är i din makt. bara inte lägga en hand på hans person" (Job 1:12). Satan hade att spela genom Guds regler.

Eftersom Gud är ansvarig över allt, förlamar som Kristi efterföljare vi inte behöver vara av rädsla för Satans makt över våra liv eller livet för troende runt omkring oss. Han frestar oss och försöker påverka oss, men Bibeln försäkrar oss, "Han som är i [us] är större än han som är i världen" (1 Johannes 4:4). –Jennifer Benson Schuldt

All hail pow'r i Jesu namn!
Låt änglar prostrate falla;
Frambringa royal diadem,
Och kröna honom herre alla! Perronet
*************************************
Befogenheterna som onda omkring dig är ingen match
för kraften i Jesus inom dig.

INSIKT
John, "den lärjunge Jesus älskade" älskade också andra. Han talar med värme och kärlek som han tar anhängarna av Kristus som han skriver. I första versen i kapitel 4 kallar John dem "Älskade." Detta benämner av ÖMHETSBETYGELSE är en form av ordet agape, den högsta formen av kärlek. Han ser sina vänner som inte bara "älskade" men mycket och innerligt älskade. I vers 4 talar han till dem som "små barn." Detta är den term som hänvisar till spädbarn, som är att vara ömt älskade, passionerat skyddade och fullt vårdas.

Ha en välsignad dag.
Gud vår skapare kärlek alltid
Enighet och fred



No comments:

Post a Comment