Tuesday, August 6, 2013

DANISH: DØDVANDE

DØDVANDE

LÆS:
1 Joh 4:1-6

Han, der er i dig er større
end han, der er i verden.
-1 Joh 4:4

Når en lokal boghandel omstruktureret sine hylder, bemærket jeg en stigning i antallet af titler om trolddom og hekseri. Afsnittet religion var faktisk blevet et virtuelt "dødvande" mellem lys og mørke. Christian titler flankeret én side af midtergangen, mens omtrent det samme antal okkulte bøger foret anden siden.

Nogle gange kan vi tænker på Gud og Satan på samme måde jeg tænkte på bøgerne i denne boghandel. Vi ser dem som modsatrettede men lige kræfter med den samme ubegrænset magt. Men Gud er Gud og Satan er ikke. Gud er stærkere end nogen kraft af mørket. Han gør, hvad han behager (Salme 135:6), mens Satans magt er begrænset til Gud giver mulighed for. Når Satan formodes at ulykke ville gøre jobbet forbander Gud, Gud fortalte Satan, "Se, alle [Job] har er i din magt; ikke kun at lægge en hånd på hans person" (Job 1:12). Satan havde til Guds spillereglerne.

Fordi Gud er i afgift over alt, paralyseret som Kristi efterfølgere vi ikke behøver at blive af frygt for Satans magt over vores liv eller livet for troende omkring os. Han lokker os og forsøger at påvirke os, men Bibelen forsikrer os, "Han, der er i [os] er større end han, der er i verden" (1 Joh 4:4).-Jennifer Benson Schuldt

Al haglvejr pow'r i Jesu navn!
Lad englene næsegrus falde;
Frembringe den kongelige diadem,
Og krone ham herre alle! -Perronet
*************************************
Beføjelser onde omkring dig er ingen match
for strømmen af Jesus i dig.

INDSIGT
John, "den discipel Jesus elskede" elskede også andre. Han taler med varme og hengivenhed, som han behandler tilhængerne af Kristus som han skriver. I det første vers af kapitel 4 kalder John dem "Elskede." Denne sigt af kærtegn er en form for word agape, den højeste form for kærlighed. Han betragter sine venner som ikke bare "elskede," men højt og inderligt elskede. I vers 4 taler han til dem som "lille børn." Dette er det begreb, der refererer til spædbørn, der er at være ømt elsket, lidenskabeligt beskyttet og fuldt plejes.

Ha en velsignet dag.
Gud vores skaber kærlighed altid
Enhedslisten & fred



No comments:

Post a Comment