Monday, December 10, 2012

SWEDISH: WHICH WAY? - VILKA SÄTT?


VILKA SÄTT?

LÄS:
Hosea 14

Sätt att Herren har rätt; den
rättfärdig promenad i dem. -Hosea 14: 9

Be riktningar är inte min favorit sak att göra. Jag tycker alltid att om jag bo på det tillräckligt länge för att jag så småningom hittar mitt sätt. Min fru, Martie, å andra sidan är alltid snabb att be riktningar och skeptiska om min ovilja att erkänna att jag inte har en aning om när jag kommer. Till slut är hon det klokare. Hon får till sin destination snabbt och utan angst medan jag sluta att gå vilse.

Tänker att vi är tillräckligt smarta för att navigera livet på våra egna går tvärtemot varning av Skriften som säger, "på ett sätt som verkar rätt en man, men slutet är den död" (Ordspråksboken 16: 25). När vi vid ett vägskäl, vi måste stoppa och rådfråga hur Herren, "sätt att Herren är rätt" (Hosea 14: 9).

Livet är en vägbeskrivningskarta enterprise. Det är mycket viktigt att veta hur du framgångsrikt styra våra liv mot välsignade och fredliga relationer, meningsfull rättsakter av kärlek och service, en fullgörande erfarenheter med Gud och en mängd andra livsviktiga destinationer.

Ber Gud för riktningar är inte bara en bra idé-it's kritiska. "Litar på Herren med hela ditt hjärta... och han skall styra dina banor" (Ordspråksboken 3: 5-6).- Joe Stowell

Herre, surrender min envisa tendens att göra livet på
mina egna villkor. Lära mig att min "vill" leda till
återvändsgränd gator och att din visdom kommer att hålla mig
på väg till alla som är bra och givande. Amen.
*******************************************
Be Gud om riktningar eftersom han vet vägen.

INSIKT
Hosea 14 målar en bild av restaurering. Kapitlet inleds med en beskrivning av självdöda och utblottade Israel som Hosea uppmuntrar dem att söka Herren om förlåtelse (vv.1-3). Det slutar med påminnelser om Guds omsorg och bestämmelse. Hosea använder två bilder för att beskriva Guds omsorg: morning dew och ett Cypern träd (vv.5, 8). I Israels torrt ökenklimat representerade dessa saker liv och hälsa.

Ha en välsignad dag och en vecka framåt.
Gud vår Skapare kärlek alltid.
Enighet & fred




No comments:

Post a Comment